Bir Crohn Hastası olarak Covid-19 Aşısı Oldum

 

Merhabalar uzun zamandır bloğu çok boş bıraktım ancak yazacak pek de bir şeyim yoktu ne yalan söyleyeyim. İş, okul, pandemi, spor döngüsünün içerisinde 1 yılı geçen bir süredir yuvarlanıyorum. Bu süreç beni psikolojik olarak çok hırpalamış olsa da evden çalışıyor olmak mesleğimin bana sağladığı bir avantaj oldu. Humira kullanan bir Crohn hastası olarak Covid-19'a yakalanma ihtimalim bana anksiyete krizleri geçirtti ve sonunda aşı sıram geldi. Bir çok kişi aşı olmalı mıyım sorusunu kendisine soruyor, ben de sordum. Hatta yeterince kişi olursa benim olmama gerek kalmaz bile dedim. Ancak aşının covid-19 virüsünün yayılımından kişileri korumadığını, koruyuculuğunun hastalığı geçirme sürecinde bedene sağlayacağı antikor desteği olduğunu öğrendikten sonra da koşa koşa doktoruma ulaştım. Doktorum Çin ya da Almanya fark etmez ne aşısı gelirse gelsin mutlaka aşı olmamı tavsiye ettiğini gayet açık bir dille ifade etti. Bunun üzerine de sıramı bekledim açıkcası. Sizce de çok uzun sürmedi mi sıranın risk grubu içerisinde yer alan immün sistem baskılayıcı kullanan bizlere gelmesi? Anlayacağınız üzere beklemek benim en güçlü yanım değil...

Fakat nihayetinde sıra bana geldi, randevumu aldım e-nabız üzerinden ve gidip aşımı oldum. Ben Biontech'i tercih ettim. Bu tercihin sebeplerini şöyle açıklayabilirim kendimce. Öncelikle Çin aşısına güvenmediğimden değil. Çin aşısı olan Sinovac geleneksel yöntemlerle geliştirilmiş bir aşı. Fakat verilerle ortaya koyulan koruyuculuğunun daha az olması, ülkeden çıkışlarda özellikle Avrupa'nın yalnızca Biontech aşısını tanıyacak olması ihtimalini üst üste koyunca benim mantığımda Biontech-Pfizer aşısı ağır bastı bu yüzden de onu tercih ettim.

Peki 1. dozdan sonra yan etkileri oldu mu? Öncelikle aşı olduğum esnada hemşire hanımın uyardığı üzere aşı olduğum kolumdaki omuz kaslarımda 2 gün hafif bir sızı oldu. Fakat bunun dışında gözle gördüğüm, hssettiğim bir yan etki olmadı. Bazı iddialar reglin ağır geçtiği, hormonların değiştiğini vs söylüyor ama bunlar kişisel iddialar ve benim kişisel tecrübem aksi yönde. 

Gelelim Biontech ile ilgili olan iddialara. Bir çok kan dondurucu iddia var bazılarına tesadüfen denk geldim; bazılarını çevremden duydum ve daha niceleri. Bu yine benim bakış açım anca Humira'nın olası yan etkilerine bakarsanız(dile getirip bilmek istemeyenlerin canını sıkmak istemiyorum); her iğneyi yazdırdığımız esnada akciğerlerimizi kontrol ettiklerini düşünürseniz, yılda 1 kez kadınların rahim kontrolü ve simir testinin ısrarla istendiğini, yine yılda 1 kez cilt kontrolü için bir dermatoloğa gitmemiz gerektiğini doktorumuzun yine ısrarla istediğini düşünürseniz biz zaten o spekülatif dünyanın içerisindeyiz. O yüzden hayatı mümkün olduğunca bunlara kafa yormadan yaşayalım derim. 2. dozu da olduğumda gözlemlerimi yazmaya çalışacağım. 

Bu arada Crohn ile ilgili, sporla, beslenmemle ve hayatı yaşama şeklimle ilgili daha çok paylaşım yaptığım yer kesinlikle Instagram hesabım. Eğer takip etmek isterseniz diye aşağıya gerekli görüntüleri bırakıyorum: 



Bu bölüme kadar olan bölümü yazdığımda ilk dozu olmuştum. Buradan sonrası 2. doz ile ilgili olacak. İlk doz için randevu bulmam ne kadar kolay olduysa 2. doz için randevu bulmam bir o kadar zor oldu. En sonunda 182'yi arayıp nerede randevu varsa oraya gideceğim beni lütfen yönlendirin, her yer dolu isyanımla birlikte Üsküdar Hastane'sinde randevu buldum. 6 Mayıs'ta bir randevu buldum ve aşımı ilkinden daha planlı, programlı ve steril bir ortamda Üsküdar Hastane'sinde oldu. Sebeplerini şöyle açıklayayım. Medeniyet Üni Araştırma Hast.'de ilk dozum için beklediğim alan kapalı bir ortamdı ve benimle birlikte yaklaşık 300 kişi dip dibe bekliyordu. Bazıları poliklinik için bazıları da benim gibi aşı için. Randevum 09.00'da idi ancak 10.30 civarında ancak aşılama başladığı için sıra da bir o kadar geç geldi. Fakat Üsküdar Hastanesinde Covid aşısı için ayrılan alan hastanenin bir miktar dışında bir konteynır. İnsanlar açık havada dışarıda bekliyor, yalnızca ismi okunanlar içeri giriyor aynı anda 5 kişiden fazla insan içeriye girmiyor. Dahası 09.00'daki aşıma tam da 09.00'da alındım.

Gelelim aşı sonrası günlerin nasıl geçtiğine. İlk gün çok az bir sızı vardı omuz bölgemde fakat spor yaptım ve hiç sorun yaşamadım. 2. günden itibaren ise hiç ağrım ya da yan etki diyebileceğim bir şey yaşamadım. Şu aşamadan sonra da artık yapabileceğim tek şey korkmamak ama dikkat ederek yaşamak. Bu arada şunu da söylemem gerekiyor ben aktif olarak 15 gün arayla kendine Humira vuran biriyim, aşımı Brezilya'ya bile taşıdım yanımda. Vurulduğum aşının şuana kadar hastalığım üzerinde de, ruh halim üzerinde de negatif bir etkisi olmadı. Bu yüzden korkmayın, doktorunuzla hangi aşıyı olacağınıza karar verin ve sıranız geldiğinde gidip vurulun diyorum. Aşağıya da aşının ikinci günü yaptığım spora (biraz yoga, biraz ortaya karışık) dair minik bir kanıt bırakıyorum. Ne kadar rahat kolumu vs kullanabildiğimi oradan görebilirsiniz.



Yorumlar


  1. Merhaba ben 19 yaşındayım ve teşhis yeni konuldu. İnternette yazılanlara baktım ve biraz korktum hastalığın ilerleme gibi durumu varmı ameliyata kadar gitme olayı hiç fikrim yok

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba internet beni de çok korkutmuştu benzer bir yaşta haberini aldığımda. Hastalık kolay değil, ataklar kolay değil ama karşında ameliyat olmuş biri olarak duruyorum bunlar mümkün. Bununla ve ihtimallerle yaşamayı öğrenmek, elinden geldiğince sağlıklı bir hayata ilerlemek en doğrusu. Sevgiler.

      Sil
  2. Merhaba hangi tetkik ile teşhis konuluyor acaba

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Humira ile 2 yılın ardından

Tebrikler Humira'yi Bırakmaya Hak Kazandınız!